Cicle de conferències

Ètica aplicada a les empreses i organitzacions

Ètica aplicada a les empreses i organitzacions

Pestañas principales

  • Presentacion del evento

    Enlaces a Redes Sociales

    Promoure un espai únic i pioner on les organitzacions capdavanteres puguin compartir i debatre per elaborar un quadre de gestió ètica que sigui útil i extensible a altres organitzacions

    Més informació i altres ubicacions

    TANCAR

    El cicle

    • El segon cicle de diàlegs Ètica Aplicada a Empreses i Organitzacions s'ha concentrat en tres àmbits rellevants de l'aplicació ètica: la governança, la funció directiva i la gestió de les persones. S'ha comptat en cada cas amb una ponència contextualitzadora, a càrrec de la Dra. Begoña Román, i s'ha debatut i treballat en grup per part de les 23 empreses i organitzacions participants.

    • A partir del material proposat per al debat, la lectura i el treball in situ, els participants han pogut elaborar idees pràctiques per a la gestió diària –i també estratègica– de l'ètica.

    • El producte és una graella d'accions i indicadors, assumibles per una gran part de les empreses i organitzacions "pioneres" participants en aquesta experiència i extrapolables en una mena de moviment disseminador, a aquelles organitzacions que vulguin fer un pas endavant en l'aplicació quotidiana de l'ètica.

    Cinc idees clau

    Botones de las ideas clave
    TANCAR
    L'ètica no va només sobre el que fem sinó sobre allò que un és

    Cal fer la distinció entre ètica i moral en societats de coneixement i societats accelerades en què les morals se'ns queden obsoletes. Igualment se'ns queda obsolet el concepte de responsabilitat social dels anys setanta. El concepte d'RSC s'entén normalment, però no estem entenent les diverses concepcions de l'empresa. L'ètica és pensada i la moral és viscuda. La moral té a veure amb els hàbits i els costums. L'ètica no va només sobre allò que fem sinó també sobre la identitat, sobre allò que un és.

    TANCAR
    Com més transparència s'exigeix, més es denota la desconfiança

    La societat de la transparència ens pot portar a una societat exhibicionista, com ja es veu a les xarxes socials. Cal reivindicar el valor de la gestió de la confidencialitat, de la separació dels espais de deliberació públics i privats. No tot s'ha de compartir.

    TANCAR
    Cal compartir amb els equips el concepte de qualitat

    Sovint donem per fet que compartim supòsits en relació a les creences, els valors i els prejudicis. A les reunions amb equips, Begoña Román acostuma a formular tres preguntes:  Què espera de tu l'empresa i a tu t'agrada que ho esperi?, Què espera de tu l'empresa i a tu no t'agrada que ho esperi?; Què no espera de tu l'empresa i a tu t'agradaria que ho esperés?. La resposta a aquestes preguntes requereix un equip en què hi hagi confiança i on no es temin represàlies.

    TANCAR
    Qüestionem l'ètica basada en abstraccions com la imparcialitat

    L'ètica de tenir cura completa l'ètica de la justícia. El model patriarcal afecta tothom i està basat en l'autoritarisme. El contrari de patriarcat és democràtica. El gran repte de l'empresa actual és la democratització dels seus processos. Sumar l'ètica de la justícia a l'ètica de tenir cura és el que produeix el benestar. Aquesta ètica treballa sobre el que és concret, reivindica l'empatia i el context relacional. Està disposada a entendre factors incòmodes, a deixar que les persones expliquin la seva història. Cal crear espais i temps de confidencialitat perquè les persones tinguin confiança.

    TANCAR
    Il·lustració de l'aplicació de l'ètica

    S'ha aconseguit  l'objectiu últim d'aquest Cicle a partir dels tres tallers: obtenir un seguit de graelles d'accions i indicadors, assumibles per una gran part de les empreses i organitzacions "pioneres" participants en aquesta experiència i transpolables, en una mena de moviment de disseminació, a d'altres organitzacions similars. Aquestes graelles s'estructuren a partir de tres columnes: accions a fer, indicadors per fer el seguiment de les accions esmentades i una tercera columna on es reflecteix la principal contribució de cadascuna de les accions recomanades.

    Conferències que componen el cicle

    Listado de eventos
      • PÚBLIC GENERAL

        Ètica i governança

        Passeig de Sant Joan, 108 Barcelona, Barcelona. 3 de novembre de 2015

        Identificació d'eines útils per a l'aplicació pràctica de l'ètica a la governança de les organitzacions: mecanismes de què disposem per formalitzar el compromís amb l'ètica i el bon govern.

      • PÚBLIC GENERAL

        Ètica i funció directiva

        Passeig de Sant Joan, 108 Barcelona, Barcelona. 16 de febrer de 2016

        Quins són els fonaments ètics dels comportaments de les persones amb responsabilitats directives i de quines eines disposen per desenvolupar la seva funció amb integritat.

      • PÚBLIC GENERAL

        Ètica i gestió de persones

        Passeig de Sant Joan, 108 Barcelona, Barcelona. 15 de març de 2016

        El tracte a les persones, enteses com el material més sensible de les organitzacions, i la identificació de les eines de què disposem per aconseguir generar una cultura ètica interna.

    La conferenciant del cicle

    Begoña Román

    Professora a la Facultat de Filosofia de la UB i secretària executiva d'Ethos Ramon Llull. Doctora en Filosofia per la UB; el seu àmbit d'especialització és l'ètica aplicada. Va obtenir el premi extraordinari de llicenciatura (1989) i de doctorat (1995) a la Universitat de Barcelona.