CONFERÈNCIA

Instant, moviment i manierisme a la pintura i al cinema


Horaris i ubicacions

Tancar

Pestañas principales

Sempre diem "clàssic", però què volem dir exactament? És el mateix Botticelli que Theodoor Rombouts? I en qüestió de cinema, és igual el dels anys trenta que el dels cinquanta, per més que en tots dos casos s'acostumi a parlar de "cinema clàssic"? La qüestió de l'enquadrament, que comparteixen pintura i cinema, és fonamental per analitzar tot això. Cineastes com Alfred Hitchcock, Fritz Lang o Vincente Minnelli han tractat l'enquadrament de manera que surt de si mateix, contra la superfície plàcida de l'enquadrament clàssic, i es cargola o s'enrareix mitjançant cossos, objectes, ritmes, trajectes… A partir de l'obra de Rombouts mirarem de veure quin paper tenen els objectes, relacionats amb els cossos, en la pintura anomenada "barroca". Objectes inanimats i mans que els animen. Cossos que dinamitzen les natures mortes. I, de sobte, un instant detingut que té a veure tant amb el fet de la pintura, que atura el temps, com amb el cinema manierista; que revoluciona el temps i l'espai per obtenir una epifania, un moment congelat que pot ser el cos mort de Hitchcock, el decorat fantasma de Lang o l'esplendor fora de temps de Minnelli. Es tracta de fer present la mort, mite del manierisme i del barroc? O de provar de fugir-ne? Quina és la filosofia que anima les pràctiques manieristes?


A càrrec de:

Carlos Losilla, doctor en Comunicació, professor universitari i crític cinematogràfic

Segueix investigant
Temàtiques relacionades:
Públics: