Cicle de conferències

Reflexions: Créixer sense consumir

Pestañas principales

  • Presentacion del evento

    Enlaces a Redes Sociales

    El cicle Reflexions és un espai obert i participatiu per reflexionar, debatre i fer propostes dirigides a la transformació social. El procés iniciat el 2014 encreua les mirades d'experts i acadèmics, professionals, empresaris i representants de l'Administració, associacions i entitats i la ciutadania en general. El cicle s'articula entorn dels eixos de producció, consum i ciutadania.

    Més informació i altres ubicacions

    TANCAR

    El cicle

    • El Club de Roma, soci estratègic del Palau Macaya, va encarregar i difondre l'any 1972 el conegut informe Meadows: Els límits al creixement. Quaranta anys després, la tesi central d'aquell document continua sent vigent, i el repte de definir un model de desenvolupament deslligat del creixement quantitatiu és necessari.

    • La reflexió sobre els canvis en el model econòmic per assegurar un benestar raonable a tots els ciutadans és urgent, abans que les disfuncions ambientals i l'escassetat de recursos arribin a un punt de no-retorn per a la humanitat. Es tracta de créixer econòmicament sense incrementar la demanda d'energia o de matèries primeres.

    • És possible un nou model econòmic i productiu no basat en l'increment del consum de recursos?

      Podem assolir una societat que consumeixi de manera diferent, responent a nous models de producció?

      Com podem intervenir i influir com a ciutadans i consumidors en el model econòmic actual?

       

    Cinc idees clau

    Botones de las ideas clave
    TANCAR
    És possible mantenir una taxa de creixement positiva sense arribar a un col·lapse?

    Els recursos són limitats i s'ha acabat l'era de les matèries barates. Les nostres activitats generen importants disfuncions ambientals, ja hem superat el llindar, però..., serem capaços de plantejar un canvi transicional?, de generar models de ciutat diferents dels actuals, menys desiguals, justes i sostenibles? Com podem internalitzar la totalitat dels costos del sistema? Quins són els límits de l'eficiència energètica?

    TANCAR
    El consumisme no reforça la identitat. Comprar no és un acte neutre.

    La nostra societat comporta un desajust, es basa en valors obsolets: "com més consumeixes, millor persona ets", o "el país només va bé si creix el PIB", però amb la crisi hi ha la percepció que el sistema no funciona i es nota un desig de canvi. Cal que pensem en la idea del bé comú, repensar la identitat, el consumisme, el consum d'allò que no necessitem realment, i reforçar la identitat a través de la qualitat de les nostres relacions amb els altres. Consumir per ser més que els altres no ens satisfarà.

    TANCAR
    L'eficiència en produir i consumir, clau. Cal internalitzar els costos.

    El que paguem per l'energia és el preu real? És un preu just? Ens cal disposar d'un marc legal i una política de preus adequada i, paral·lelament, generar consciència entre els consumidors, accedint també a una informació entenedora, clara i comparable que permeti identificar visiblement el nivell d'eficiència i escollir els productes de forma conscient. Les empreses podran fer el canvi de xip que requereix una nova cultura energètica?

    TANCAR
    La implicació social, fonamental; el compromís, l'actitud i els hàbits.

    Actualment predomina un model individual, però l'individu és un ésser cultural i comunitari, que reacciona davant de moments crítics.

    Canviar la forma de consumir o de produir, encara que sigui individualment, té un gran efecte multiplicador i contribueix al canvi social. La societat s'està transformant i, per tant, també ho han de fer les empreses, les institucions i tots els actors socials, introduint, per exemple, balanços socials de la seva activitat.

    TANCAR
    El consumidor crític valora com es produeix i les relacions socials generades.

    Els ciutadans podem influir en el canvi de model a través de la cooperació, conreant l'habilitat per cooperar. Les iniciatives ciutadanes poden ser veritables alternatives de mercat i oferir serveis de qualitat, superant obstacles legals i mentals.

    Ponents i moderadors del cicle

    Jordi Pigem

    Filòsof. És doctor en Filosofia per la UB. Va ser coordinador de la revista d'ecologia Integral (1989-1992). Col·labora habitualment en diversos mitjans de comunicació, en l'àmbit cultural (Cultura/s, La Vanguardia) i del creixement personal (Mente Sana).

    Jordi Angusto

    Economista. Ha estat professor de Teoria Econòmica de la UAB i durant més de 25 anys ha treballat en projectes de valoració tecnològica i en la creació d'empreses de base tecnològica.

    Ricard Fernández

    Economista i gerent de l'Àrea de Drets Socials de l'Ajuntament de Barcelona. Té una àmplia trajectòria en el sector privat i públic.

    Joan Vila

    Director general de LC Paper 1881, empresa paperera que s'ha adaptat als temps i aporta solucions tecnològiques que contribueixen a una millor gestió interna i a la reducció de costos, com ara una menor petjada ecològica.

     

    Josep Sala

    Assessor en estratègia i operacions, especialitzat en projectes start up i mobilitat. Exdirector general d'Avancar, empresa de carsharing que es va implementar a Catalunya el 2005, que promou disposar d'un cotxe sense necessitat de tenir-lo en propietat.

    Ramon Folch

    Socioecòleg. És doctor en biologia i president de l'Estudi Ramon Folch i Associats. El seu camp d'actuació és la recerca i la gestió territorial i urbanística des d'una aproximació sostenibilista, que ell mateix ha contribuït a definir i a desenvolupar.

    Elisa Linares

    Consultora ambiental i energètica, membre del Grup de Barcelona de Som Energia, cooperativa de consum d'energia verda.

    Enric Pol

    Catedràtic de Psicologia Ambiental de la UB. Des del 1988 dirigeix el màster en Intervenció i Gestió Ambiental: Persona i Societat, i també és coordinador del programa de doctorat en Ciències i Tecnologies Ambientals.