Cicle de conferències

Reflexions: la pobresa amb ulls d'infant

Pestañas principales

  • Presentacion del evento

    Enlaces a Redes Sociales

    Més informació i altres ubicacions

    TANCAR

    El cicle

    • Quan començava l'any 2014, la pobresa estava present en una de cada quatre llars que tenen fills, i un de cada tres infants o adolescents veia com la pobresa el privava de drets fonamentals.

    • Però, més enllà de les respostes que s'estan donant, es coneix poc sobre com canvien les seves vides i com és veritablement útil ajudar-los.

    • El programa CaixaProinfància i l'espai de reflexió Palau Macaya van creure convenient impulsar l'intercanvi professional d'experiències i idees amb la intenció de construir un discurs nou sobre les infàncies sota la pobresa i sobre les propostes d'atenció que els tinguin en compte.

    Cinc idees clau

    Botones de las ideas clave
    TANCAR
    Les respostes a la pobresa obliden sovint la perspectiva dels infants i els adolescents

    Els infants no són pobres, pateixen la pobresa dels seus adults en una societat desigual força difícil d'explicar. Els impactes sobre el seu desenvolupament, les possibilitats d'aprendre o de conviure, les experiències infantils negades no sempre són les que nosaltres destaquem. A vegades mirem d'ajudar-los sense descobrir les seves mirades, sense respectar la seva condició de ciutadans amb drets.

    TANCAR
    Les famílies pobres necessiten ajuda quan la pobresa crea impotència educativa

    Els infants tenen la seva vida en les mans d'uns altres, depenen dels adults que n'han de tenir cura. Ocupar-se de les seves famílies és garantir el seu dret a importar a algú, disposar dels afectes i els estímuls dels seus adults. Ajudem perquè la pobresa priva sovint de la llar, nega el temps per fer de pare o mare, pot fragilitzar les relacions, enrarir el clima emocional, fa difícil a una família fer de família.

    TANCAR
    La pobresa compromet l'educabilitat. L'escola sempre necessita la comunitat

    Molts nois i noies que pateixen la pobresa van a escoles empobrides. La pobresa aguditza la segregació escolar, reprodueix la desigualtat de resultats en funció dels orígens socials, priva els alumnes de bona part del context que fa possible aprendre. Una escola en positiu per als nois i les noies que viuen sota la pobresa és aquella que continua sent una zona de confort i un context educatiu compartit amb la comunitat.

    TANCAR
    Tots els infants aprenen jugant. La pobresa no pot privar de ser feliç participant

    Per entendre el món cal jugar, formar part d'una diversitat de grups, conviure, poder ser escoltat, aportar idees, decidir. Quan la família empobreix perd la capacitat de consum, es redueixen les relacions, torna el carrer, potser entretenen només les pantalles. Els temps d'educació en el lleure, d'experimentació en el territori, de diversió i felicitat entre iguals han d'estar tan garantits com els temps escolars.

    TANCAR
    Dedicar-se a sobreviure genera malestars. Acompanyar no és curar ni generar conformitat

    La pobresa monetària genera altres empobriments. En adults i infants, pot alterar la serenor vital, generar una mena d'estrès permanent, trencar vincles, introduir noves vulnerabilitats; si més no produeix malestars, dificultats i conflictes que necessiten ser escoltats, compensats, acompanyats. En absència de respostes els infants poden ser hiperdiagnosticats, tractats en lloc de ser ajudats a gestionar el seu món pobre.

    Conferències que componen el cicle

    Listado de eventos
      • PÚBLIC GENERAL

        Documents per al debat i l'acció

        Passeig de Sant Joan, 108 Barcelona, Barcelona. De setembre a octubre del 2014

        El projecte Reflexions: la pobresa amb ulls d'infant és una iniciativa del Palau Macaya i de CaixaProinfància, sota la direcció científica de Jaume Funes.

      • PÚBLIC GENERAL

        Reduir els malestars vitals

        Passeig de Sant Joan, 108 Barcelona, Barcelona. D'octubre del 2014 a juny del 2015

        Gestionar les dificultats vitals. Reforçar vinculacions. Construir resiliència. Ajudes amb efectes terapèutics. L'atenció a les dificultats emocionals i la construcció sana de la personalitat.

      • PÚBLIC GENERAL

        Créixer i jugar

        Passeig de Sant Joan, 108 Barcelona, Barcelona. D'octubre del 2014 a juny del 2015

        Fer possible ser infant i adolescent facilitant l'accés als diferents camps i contextos educatius. L'impacte del lleure i les experiències vitals de felicitat. L'educació i la sociabilitat a partir del lleure i el joc.

      • PÚBLIC GENERAL

        Ajudar les famílies

        Passeig de Sant Joan, 108 Barcelona, Barcelona. D'octubre del 2014 a juny del 2015

        Ocupar-se dels fills malgrat la situació de pobresa. El suport a les famílies per no empobrir l'educació i per oferir les oportunitats estimuladores que podrien desaparèixer.

      • PÚBLIC GENERAL

        Acompanyar l'escolaritat

        Passeig de Sant Joan, 108 Barcelona, Barcelona. D'octubre del 2014 a juny del 2015

        Actuar per reduir i evitar els desacords entre les experiències vitals i les exigències del sistema escolar. El suport al procés educatiu escolar en les tres dimensions: l'escola, la família i l'infant.

      • PÚBLIC GENERAL

        Jornada inaugural i presentació del projecte

        Passeig de Sant Joan, 108 Barcelona, Barcelona. 15 d'octubre de 2014

        Reflexió sobre el balanç de l'aplicació del programa CaixaProinfància, com també de l'últim dels Report Card del centre d'investigació d'UNICEF, en què s'alerta que més que parlar d'infàncies pobres cal fer-ho de "les infàncies de la recessió".

      • PÚBLIC GENERAL

        Taller per a periodistes

        Passeig de Sant Joan, 108 Barcelona, Barcelona. 17 de setembre de 2015

        Construir criteris per anar més enllà de les dades. Suggereix idees rellevants per comunicar els impactes significatius de l'empobriment i la desigualtat en la infància i l'adolescència, criteris per considerar les respostes que cal donar o no.

      • PÚBLIC GENERAL

        Espai de reflexió i debat amb regidors

        Passeig de Sant Joan, 108 Barcelona, Barcelona. 9 de novembre de 2015

        Espai d'intercanvi d'idees amb regidors i regidores per relacionar les propostes sorgides als seminaris amb la complexitat del món local, fent propostes que facin possible actuacions reeixides respectuoses amb els infants.

      • PÚBLIC GENERAL

        Jornada de cloenda

        Passeig de Sant Joan, 108 Barcelona, Barcelona. 3 de març de 2016

        Quan començava l'any 2014 la pobresa estava present en una de cada quatre llars que tenen fills i un de cada tres infants o adolescents veia com la pobresa el privava de drets fonamentals. En aquest context, el Palau Macaya i el programa CaixaProinfància van impulsar l'intercanvi professional d'experiències i d'idees per construir un discurs sobre com és veritablement útil ajudar els infants.

    Els conferenciants del cicle

    Marta Comas Sàbat

    Tècnica de l'Àrea d'Educació Secundària. La seva trajectòria s'inicia en l'àmbit de l'educació social amb adolescents en risc i joves immigrants. Així mateix, també ha treballat com a directora del projecte Famílies amb Veu, promogut per la Fundació Jaume Bofill, i com a cap del Gabinet de Suport a la Gerència del Consorci d'Educació de Barcelona. Professionalment es mou entre l'acció educativa i la investigació o l'anàlisi social.

    Anna-Bel Carbonell Rios

    Educadora, llicenciada en Geografia i Història, diplomada en Educació Social i Teologia. La seva trajectòria s'ha centrat en el terreny de la formació del voluntariat i el treball educatiu. Actualment es dedica a la docència formant futurs integradors socials i porta la direcció pedagògica d'estudis virtuals d'àmbit universitari.

    Josep Torrico Catalán

    Diplomat en Educació Social i llicenciat en Ciències del Treball per la UOC. La seva trajectòria se centra en el terreny de la formació de persones adultes, l'orientació professional i el treball amb joves. Des de l'any 2005 és director de la Fundació Marianao.

    Jordi Valldeoriola Roquet

    És pedagog, coordinador del Servei d'Educació i Esports del Consell Comarcal d'Osona i professor de la Universitat de Vic.

    Jaume Funes Artiaga

    Especialista en el món dels adolescents i els joves i les seves dificultats socials. Autor de diversos llibres i articles al voltant de l'educació, l'atenció a les persones, la definició de polítiques de joventut, etc. Ha estat adjunt del Síndic de Greuges i professor a la Universitat Ramon Llull.

    Jordi Bernabeu Farrús

    Psicòleg i educador social. S'ha especialitzat en la intervenció amb adolescents i joves. És professor associat de la Facultat d'Educació de la Universitat de Vic i psicòleg i tècnic al Servei de Salut Pública de l'Ajuntament de Granollers.