CONFERÈNCIA

Sorolla i les poètiques de pintar a la vora del mar


Horaris i ubicacions

Tancar

Pestañas principales

Quan Sorolla pinta La tornada de la pesca (1894), el primer dels seus grans quadres ambientats a la vora del mar, explora una poètica força innovadora: la vida en un territori de frontera, un indret indefinit entre la terra i l'aigua. La pintura no representa aquesta frontera com un límit precís, sinó com un espai d'interferències, de circumstàncies imprevistes, de ser-hi i no ser-hi. Etern –per tot el que té de natural– i contingent en la vivència. Molts dels grans pintors europeus i americans del seu temps es van acostar fins a aquesta vora, impulsats per un desig naturalista. Però, en tant que territori fronterer, la seva identitat es desdibuixa. L'aigua (re)vela la terra.

En aquesta conferència es reflexiona sobre les connexions de Sorolla amb altres pintors del seu temps que tenien les mateixes preocupacions artístiques i que també van buscar inspirar-se a la vora del mar: des dels primers napolitans que va conèixer a Itàlia, els francesos i altres artistes que exposaven a París, fins als nòrdics o els nord-americans, d'entre altres. Literatura i pintura, sentiment d'un tema evocador i exercici pictòric pur com a resultat d'una experiència visual neutra, conflueixen, en aquesta vora, que com més la volem concretar més se'ns escapa. Com el mar.

Carlos Reyero, historiador de l'art i professor de la Universitat Autònoma de Madrid


A càrrec de:

Carlos Reyero, historiador de l'art i professor de la Universitat Autònoma de Madrid

Segueix investigant
Temàtiques relacionades:
Públics: