Presentacion del evento

Datos del Evento
  • Fins el 28 de gener de 2018

  • CONTACTE:
    • Com s'hi arriba

    • Horari: De dilluns a diumenge i festius de 10 a 20 h
      Horari especial Estiu
      Els dijous del 6 de juliol al 3 d'agost obert de 10 a  21.30 h
      Horari Especial Nadal
      Els dies 24, 31 de desembre i 5 de gener, horari especial de 10 a 18 h.
      El centre estarà tancat els dies 25 de desembre i 1 i 6 de gener.

  • Recomanat per a:
    • Públic general

  • Més informació i altres ubicacions

Enlaces a Redes Sociales

Més informació i altres ubicacions

TANCAR
CosmoCaixa Barcelona 

Fins el 28 de gener de 2018

Més informació i altres ubicacions
  • Adreça:

    Carrer Isaac Newton, 26 Barcelona, Barcelona

  • Horari:

    Horari: De dilluns a diumenge i festius de 10 a 20 h
    Horari especial Estiu
    Els dijous del 6 de juliol al 3 d'agost obert de 10 a  21.30 h
    Horari Especial Nadal
    Els dies 24, 31 de desembre i 5 de gener, horari especial de 10 a 18 h.
    El centre estarà tancat els dies 25 de desembre i 1 i 6 de gener.

  • Preu:

    Inclòs en l'entrada al Museu

  • Capacitat:

    Places limitades

  • Comentaris:
    Els menors de 16 anys han d'anar acompanyats d'un adult per visitar CosmoCaixa
     
  • Accessibilidat:

L'exposició en un minut

  • Sota la diversitat aparent de les 7.000 llengües del món, s'amaga una facultat compartida pels éssers humans: el llenguatge. Les llengües (orals o de signes) s'assemblen molt més que no ens pensem. Quan les observem de prop, ens adonem que en realitat són la cara visible d'un sistema que impregna pràcticament tot el que pensem i el que som.

  • Talking Brains presenta el llenguatge des del punt de vista del cervell, des de la perspectiva de la seva base biològica. Aquí oblidarem els diccionaris, els professors de llengua i les gramàtiques normatives i viatjarem al nostre cervell a la recerca del llenguatge de la mà de paleoantropòlegs, neuròlegs, psicòlegs, neurolingüistes i especialistes en computació.

  • És un viatge interactiu en el temps. Anirem a visitar els nostres parents més llunyans per explorar l'aparició del llenguatge, tornarem a la infantesa per investigar l'adquisició de la llengua materna i expandirem l'últim mig segon per entendre el processament del llenguatge en temps real.

Cinc idees clau

Botones de las ideas clave
TANCAR
Llengua i llenguatge

Independentment de quina llengua utilitzem, tots els éssers humans compartim un únic llenguatge. El cantonès, l'apatxe, la llengua de signes catalana o el llatí són les cares visibles d'una capacitat mental que ens uneix com a espècie.

El llenguatge, més enllà de permetre'ns comunicar-nos a través de les llengües, ens permet arribar a formes de pensament lògic, abstracte i simbòlic que són inaccessibles per a les altres espècies animals.

Adquirir una llengua depèn del lloc on naixem i de les persones amb qui parlem: és un constructe cultural, fruit de l'activitat humana. Amb la capacitat per al llenguatge, en canvi, hi naixem pel sol fet de ser humans: és un objecte biològic, natural.

TANCAR
Llenguatge i comunicació

Les possibilitats expressives que ens dona el llenguatge són pràcticament il·limitades: ho podem dir tot, qualsevol cosa que se'ns acudeixi, qualsevol cosa que puguem concebre. És l'eina comunicativa per excel·lència.

Però, per comunicar-nos, podem fer servir molts altres mitjans que no són lingüístics: els dibuixos d'un senyal de trànsit, els senyals lumínics d'un far, el xiulet del tancament de les portes del metro...

I, a més, el llenguatge està present en molts moments en què no estem comunicant-nos: quan pensem la solució d'un problema de matemàtiques, quan sospesem una decisió, quan somniem...

Tot i que estan relacionats, el llenguatge i la comunicació són dues coses diferents. Cal no confondre-les!

TANCAR
Una facultat omnipresent i compartida

En algun moment de la nostra evolució com a espècie, potser a poc a poc o probablement de manera sobtada, vam arribar a desenvolupar el llenguatge. D'aleshores ençà, tot s'ha convertit en una història. Quan ens pregunten qui som, responem narrant la nostra vida o la nostra activitat. Quan ens demanem cap a on anem, construïm un relat esperançador o catastrofista.

És inevitable: allà on hi ha dos éssers humans, hi ha llenguatge. Però és una facultat compartida: cal que hi hagi com a mínim dos éssers humans perquè aparegui. En soledat, per desgràcia, el llenguatge no es desenvolupa. Uns pocs casos de nens salvatges en són testimoni.

Som éssers socials i som éssers lingüístics: parlem i ens relacionem. Durant la major part del temps de les nostres vides, el llenguatge ho impregna tot.

TANCAR
Les llengües de signes

Sovint la gent se sorprèn en saber que les llengües de signes no són un sistema universal. Ja fa més de cinquanta anys que els científics les reconeixen com a llengües de ple dret: no tan sols tenen els trets que caracteritzen el llenguatge humà, sinó que, a més, el comportament del cervell en processar-les és equivalent a quan processa les llengües orals. Quan les adquireixen, els nens segueixen els mateixos patrons en totes dues modalitats i la patologia del llenguatge produeix afectacions similars tant en parlants com en signants. Tot això ens diu que les dues modalitats són expressions d'una mateixa facultat biològica.

TANCAR
El connectoma lingüístic

Tot i els intents de vincular zones concretes del cervell amb funcions lingüístiques específiques com el significat de les paraules, l'articulació de sons o la comprensió de la lectura, cada cop és més evident que el llenguatge es comporta similarment a la resta de capacitats superiors: la memòria, l'atenció, el judici o la planificació, per exemple.

A diferència de les funcions primàries, com el moviment o la percepció, les capacitats superiors viuen en xarxes que s'estenen per tot el cervell. Encara més, no depenen tant d'àrees concretes com del treball sincronitzat de moltes zones tant a la superfície del cervell (el còrtex) com subcorticals.

En el cas del llenguatge, d'aquesta xarxa de connexions que impregna bona part del cervell en diem connectoma lingüístic.